Med den gemensamma visionen en dryckesbransch med minimal klimatpåverkan i alla led samlas arbetet i enlighet med FN:s globala mål. Varje droppe räknas, enligt Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI).
En viktig punkt i arbetet är att hjälpa konsumenter att göra mer hållbara val. Det går hand i hand med vad Schysst Vin står för.
Bakom Dryckesbranschens Klimatinitiativ, DKI, står Systembolaget, Sprit & Vinleverantörsföreningen och Sveriges Bryggerier.
Flertalet leverantörer är anslutna till initiativet
Ett stort antal leverantörer i dryckesbranschen är anslutna till klimatinitiativet och alla är välkomna att medverka.
Ambitionen är att deltagarna ska bli klimatneutrala till 2045, genom att mäta koldioxidavtryck, sätta individuella och gemensamma mål samt dela goda exempel.
Målet är även att dryckesbranschen ska vara ett föredöme för andra branscher i detta arbete.
FN:s globala mål är i fokus
Klimatinitiativet har en tydlig koppling till tre av FN:s globala klimatmål:
- Mål 12 – Hållbar konsumtion och produktion
- Mål 13 – Bekämpa klimatförändringar
- Mål 17 – Genomförande och globalt partnerskap
Under 2019 deltog 35 medverkande leverantörer i den rapportering av arbetet som gjordes inom Dryckesbranschens Klimatinitiativ. Detta motsvarade nära 75 procent av den sålda volymen i Systembolagets fasta sortiment.
Källa: Systembolaget
Vill du veta mer om hållbart vin, få hållbara vintips eller filtrera fram goda viner utifrån hållbarhetsaspekter? Besök då vår startsida och klicka dig runt här på Schysst vin.